treinnummers

Info aanwerving, opleiding, enz...
Pinokkio
Kleine schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2011, 10:34
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)

treinnummers

Berichtdoor Pinokkio » 01 okt 2011, 12:23

Iemand die zich geroepen voelt om even de samenstelling van de treinnummers voor zowel IC, IR P en L treinen te verduidelijken?

Gebruikersavatar
Blokker_1999
1ste schrijver
Berichten: 1544
Lid geworden op: 01 mar 2011, 15:39
werkzetel: FM (MECHELEN)
Lidnummer: 1093
Ontvangen Leuks: 1 keer

Re: treinnummers

Berichtdoor Blokker_1999 » 01 okt 2011, 13:38

Ik denk dat ik de vraag niet goed begrijp
No keyboard detected. Press F1 to continue.

Gebruikersavatar
CargoDude
1ste schrijver
Berichten: 3813
Lid geworden op: 17 jun 2005, 14:54
werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
Lidnummer: 6
Ontvangen Leuks: 4 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor CargoDude » 01 okt 2011, 15:16

Wel, net zoals men uit een treinnummer van een HKM, kan afleiden vanwaar hij komt; waar hij heengaat en wat hij vervoert, zal er allicht ook wel een logica in de treinnummers van de HKV's zitten.
You dont need eyes to see, you need vision
Afbeelding

Gebruikersavatar
GDC
Schrijver
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 sep 2005, 12:25
werkzetel: FTR (TURNHOUT)

Re: treinnummers

Berichtdoor GDC » 01 okt 2011, 17:49

Een treinnummer bestaat enkel uit een relatienummer (2 eerste cijfers) en een uur van vertrek of aankomst in het begin/eindstation. Vb. 3409 : relatie 34 Turnhout-Brussel : trein vertrekkende op 9.XX uur vanuit Brussel-Zuid
.

Gebruikersavatar
Blokker_1999
1ste schrijver
Berichten: 1544
Lid geworden op: 01 mar 2011, 15:39
werkzetel: FM (MECHELEN)
Lidnummer: 1093
Ontvangen Leuks: 1 keer

Re: treinnummers

Berichtdoor Blokker_1999 » 01 okt 2011, 19:16

De laatste 2 cijfers moeten toch ingewikkelder zijn dan dat. Wat met de rit in de andere richting? Of wat op relaties met meerdere treinen per uur (Antwerpen - Brussel).
No keyboard detected. Press F1 to continue.

Gebruikersavatar
Steven
1ste schrijver
Berichten: 2931
Lid geworden op: 15 jan 2006, 22:10
werkzetel: IBRU (DEPOT TGV BRUSSEL)
Lidnummer: 801
Ontvangen Leuks: 3 keer

Re: treinnummers

Berichtdoor Steven » 01 okt 2011, 20:51

trein 507 = oostende eupen = vertrek om 7u42
trein 508 = oostende eupen = vertrek om 8u42

het uur zit er dus wel degelijk altijd in verwerkt

in de tegenrichting werkt men wat anders. Het verschil van 20

trein 541 = eupen oostende = aankomst oostende om 21u18
trein 542 = eupen oostende = aankomst oostende om 22u18

elke relatie heeft dus zijn vast station van waaruit de nr's bepaald worden. voor de IC A is dit oostende. De IC krijgt zo alle nummers beschikbaar tussen 501 en 550


De stoptreinen tussen gent en Brugge krijgen op die manier de hogere nummers van de reeks 500, gaande van 551 tot 559
in de ene richting is dat dus het vertrek uur + 50 in de andere richting is dat het aankomstuur + 70, zo kan je de laatste twee cijfers bepalen.

opgelet P treinen doen niet echt mee aan dit circus met uren.
Ze krijgen een 7xxx nummer voor P treinen tijdens de ochtend of een 8xxx nummer voor een P trein tijdens de avondspits.

Voor internationale treinen zoals thalys, INT, ICE, Benelux gebruikt men nog andere systemen.
TB IBRU

Gebruikersavatar
Mattias
Super schijver
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 nov 2008, 19:48
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 200
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor Mattias » 01 okt 2011, 20:59

Een voorbeeld...

De trein die om 8h31 vertrekt uit Poperinge en die aankomt in Dendermonde om 10h53

Iedere relatie heeft zijn eerste 2 (of 1) cijfers
In dit geval van Poperinge - Dendermonde is dit 23**
De trein vertrekt in Poperinge tussen 8h00 en 8h59, dus krijgt die het volledige treinnummer 2308
Als je de trein neemt van een uur later, dan zou dit trein 2309 zijn, enz...

Stel je nu voor dat je terugrijdt van Dendermonde met de trein van 11h07 in Dendermonde en aankomst in Poperinge om 13h29, dan is dat met de trein met treinnummer 2333

Nu hoef je niet te kijken naar het uur van vertrek, maar het uur van aankomst in Poperinge.
De trein komt aan in Poperinge tussen 13h00 en 13h59, dus krijgt hij "puur theoretisch" en net zoals in het vorig voorbeeld van de heenrit treinnummer 2313. Maar omdat dit nummer reeds in gebruik is voor de trein met vertrek in Poperinge om 13h31 en elk treinnummer slechts 1 keer gebruikt mag worden per dag, telt men daar automatisch nog eens 20 bovenop. Om nooit 2 keer dezelfde treinnummers te hebben. (bij reizigerstreinen)

Men kijkt dus altijd naar 1 vertrekpunt. Vertrek en aankomst in 1 stad.


Voorbeeld van de IC Oostende - Eupen

Vertrek Oostende: 7h42
Aankomst Eupen: 10h47
Treinnummer => 507 (wegens vertrek uit Oostende tussen 07h00 en 07h59)

En bij de terugreis...

Vertrek Eupen: 11h10
Aankomst Oostende: 14h19
Treinnummer => 534 (wegens aankomst in Oostende tussen 14h00 en 14h59)

Piekuurtreinen hebben een willekeurig nummer. Wel moet er rekening gehouden worden met 1 regel.
Het treinnummer moet beginnen met 7*** tussen middernacht en middag en moet beginnen met 8*** tussen middag en middernacht.

Khoop dat ik je wat heb kunnen helpen??
Afbeelding
Geen door mij geposte uitspraken mogen openbaar gemaakt worden. Ieder is zelf verantwoordelijk voor de interpretatie en niemand is verplicht dezelfde mening te delen.

Gebruikersavatar
Mattias
Super schijver
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 nov 2008, 19:48
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 200
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor Mattias » 01 okt 2011, 20:59

Maar ik zie dat Steven me net iets voor is :lol:
Afbeelding
Geen door mij geposte uitspraken mogen openbaar gemaakt worden. Ieder is zelf verantwoordelijk voor de interpretatie en niemand is verplicht dezelfde mening te delen.

Gebruikersavatar
Steven
1ste schrijver
Berichten: 2931
Lid geworden op: 15 jan 2006, 22:10
werkzetel: IBRU (DEPOT TGV BRUSSEL)
Lidnummer: 801
Ontvangen Leuks: 3 keer

Re: treinnummers

Berichtdoor Steven » 01 okt 2011, 21:03

Mattias schreef:Maar ik zie dat Steven me net iets voor is :lol:

om precies te zijn 8 minuten :p
TB IBRU

Gebruikersavatar
Jean Weets
Site Admin
Berichten: 8802
Lid geworden op: 19 mar 2005, 18:28
werkzetel: FLV (LEUVEN)
Lidnummer: 1
Gegeven Leuks: 108 keer
Ontvangen Leuks: 107 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor Jean Weets » 01 okt 2011, 21:25

Bij goederen is het eerste cijfer het type van trein, het 2de en 3de cijfer oorsprong en bestemming, en de laatste 2 de feitelijke treinnummer. :wink:
Creativity is inventing, experimenting, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun.

Gebruikersavatar
Kristof
Super schijver
Berichten: 549
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:40
werkzetel: FBN (BRU. NOORD/NORD)
Lidnummer: 397

Re: treinnummers

Berichtdoor Kristof » 02 okt 2011, 08:57

Mattias schreef:
Piekuurtreinen hebben een willekeurig nummer. Wel moet er rekening gehouden worden met 1 regel.
Het treinnummer moet beginnen met 7*** tussen middernacht en middag en moet beginnen met 8*** tussen middag en middernacht.


Niet geheel willekeurig hoor. Het tweede cijfers van 1 tot 9 geeft de oorsprong ('s ochtends) of de bestemming ('s avonds) aan.

Er zijn negen verschillende zones, ik heb ze ooit uit mijn hoofd moeten leren, maar van dagelijks gebruik weet ik bv. dat de 8600 richting Namen/Luxemburg gaat, net zoals 8602.

Ik zal nog eens in mijn papieren moeten duiken voor de volledige lijst van zones.

Gebruikersavatar
CB
Grote schrijver
Berichten: 386
Lid geworden op: 07 okt 2006, 21:37
werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
Lidnummer: 371
Gegeven Leuks: 5 keer
Ontvangen Leuks: 5 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor CB » 02 okt 2011, 09:28

bobo schreef:Bij goederen is het eerste cijfer het type van trein, het 2de en 3de cijfer oorsprong en bestemming, en de laatste 2 de feitelijke treinnummer. :wink:


Dat alleen geldt voor binnenlandse goederentreinen. :wink:

Gebruikersavatar
Jean Weets
Site Admin
Berichten: 8802
Lid geworden op: 19 mar 2005, 18:28
werkzetel: FLV (LEUVEN)
Lidnummer: 1
Gegeven Leuks: 108 keer
Ontvangen Leuks: 107 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor Jean Weets » 02 okt 2011, 09:38

Idd. ;)
Creativity is inventing, experimenting, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun.

Gebruikersavatar
CargoDude
1ste schrijver
Berichten: 3813
Lid geworden op: 17 jun 2005, 14:54
werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
Lidnummer: 6
Ontvangen Leuks: 4 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor CargoDude » 02 okt 2011, 10:02

De laatse 2 nummers bij HKM zeggen ook iets over de lading of het soort trein.
You dont need eyes to see, you need vision
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mattias
Super schijver
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 nov 2008, 19:48
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 200
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: treinnummers

Berichtdoor Mattias » 02 okt 2011, 10:42

Kristof schreef:
Mattias schreef:
Piekuurtreinen hebben een willekeurig nummer. Wel moet er rekening gehouden worden met 1 regel.
Het treinnummer moet beginnen met 7*** tussen middernacht en middag en moet beginnen met 8*** tussen middag en middernacht.


Niet geheel willekeurig hoor. Het tweede cijfers van 1 tot 9 geeft de oorsprong ('s ochtends) of de bestemming ('s avonds) aan.



Dit hebben we ook weer bijgeleerd!
Bedankt! :)
Afbeelding
Geen door mij geposte uitspraken mogen openbaar gemaakt worden. Ieder is zelf verantwoordelijk voor de interpretatie en niemand is verplicht dezelfde mening te delen.


Terug naar “Infoforum voor treinbegeleiders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten