Melden verbale agressie

Info aanwerving, opleiding, enz...
Galactic
Grote schrijver
werkzetel: FPP (POPERINGE)
Lidnummer: 755

Melden verbale agressie

Berichtdoor Galactic » 01 mei 2014, 17:25

Heeft het zin om elke verbale agressie te melden? Of heeft dit enkel nut voor de statistieken in Brussel...

Ik heb de indruk dat er bij de meeste collega's een gevoel van gelatenheid heerst. "het hoort bij de job om uitgescholden te worden, we zijn het al gewoon,...."
Ik maak er geen melding van, omdat dit toch niks aan de situatie veranderd. Er wordt niks mee gedaan, dus waarom de moeite doen om zo'n agressieformulier in te vullen.

Aanleiding van deze post is het artikel die ik zonet elders in dit forum las waaruit blijkt dat de agressie op tbg's gedaald is. Dit kan ik toch maar moeilijk geloven : ik vrees dat de meldingen ervan (vooral van verbale agressie) gedaald zijn, net omdat dit niks verandert.
En binnenkort invoering van het treintarief : die verbale agressie zal pijlsnel de hoogte inschieten!!

Bockie
Super schijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)
Lidnummer: 792
Gegeven Leuks: 3 keer
Ontvangen Leuks: 6 keer
Contacteer:

Re: Melden verbale agressie

Berichtdoor Bockie » 01 mei 2014, 21:47

Ik vind het eigenlijk stom dat collega's zeggen "Het hoort bij de job".
Let op, ik zeg het ook soms, maar ik meen dat niet. Uitgescholden worden op je werkplek is nergens deel van de job.

De verbale agressies is voor justitie inderdaad niet zoveel waard denk ik, intern zijn er wel de statistieken.
Elke verbale agressie, ook al is het een reiziger die ons "klootzak" noemt, zou moeten gemeld worden.
Is het niet op een D233, doe het dan via SOC. Deze houden ook hun statistieken bij.

Grtz
De trein is altijd een beetje reizen.

inge
Grote schrijver
werkzetel: FR (BRUGGE)
Lidnummer: 394
Gegeven Leuks: 5 keer
Ontvangen Leuks: 7 keer

Berichtdoor inge » 11 mei 2014, 17:48

Galactic schreef:Heeft het zin om elke verbale agressie te melden? Of heeft dit enkel nut voor de statistieken in Brussel...

Ik heb de indruk dat er bij de meeste collega's een gevoel van gelatenheid heerst. "het hoort bij de job om uitgescholden te worden, we zijn het al gewoon,...."
Ik maak er geen melding van, omdat dit toch niks aan de situatie veranderd. Er wordt niks mee gedaan, dus waarom de moeite doen om zo'n agressieformulier in te vullen.

Aanleiding van deze post is het artikel die ik zonet elders in dit forum las waaruit blijkt dat de agressie op tbg's gedaald is. Dit kan ik toch maar moeilijk geloven : ik vrees dat de meldingen ervan (vooral van verbale agressie) gedaald zijn, net omdat dit niks verandert.
En binnenkort invoering van het treintarief : die verbale agressie zal pijlsnel de hoogte inschieten!!
Inderdaad 'gelatenheid'. In de wachterszaal verteld iedereen zijn verhaal wat hij/zij heeft tegengekomen en éénmaal op het perron verminderd het enthousiasme om door die trein te gaan. Soms zijn er collega's die het toch nog zien zitten om controle te doen(waaronder mezelf), totdat je een reiziger tegenkomt die je uitkaffert voor allerlei redenen...En dan ga je naar je pakwagen en gééf je het op. En op papier zetten doe ik al lang niet meer, het helpt toch géén zier. En ondertussen komen er artikels in de media dat het allemaal zo erg niet is!

Bockie
Super schijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)
Lidnummer: 792
Gegeven Leuks: 3 keer
Ontvangen Leuks: 6 keer
Contacteer:

Berichtdoor Bockie » 12 mei 2014, 15:04

inge schreef: totdat je een reiziger tegenkomt die je uitkaffert voor allerlei redenen...En dan ga je naar je pakwagen en gééf je het op. En op papier zetten doe ik al lang niet meer, het helpt toch géén zier. En ondertussen komen er artikels in de media dat het allemaal zo erg niet is!

Het is juist omdat je niets meldt dat deze artikels verschijnen. De artikels zijn gebaseerd op de statistieken bij NMBS.
Op hun beurt worden statistieken dan opgemaakt met de cijfers van het aantal meldingen op papier.
Niets melden op papier = niet opgenomen in statistieken.
De trein is altijd een beetje reizen.

Blokker_1999
1ste schrijver
werkzetel: FM (MECHELEN)
Lidnummer: 1093
Ontvangen Leuks: 1 keer

Berichtdoor Blokker_1999 » 12 mei 2014, 16:46

Zoals Bockie zegt, het is net om te kunnen aantonen dat de problemen wel degelijk groot zijn dat alle incidenten gemeld zouden moeten worden. Als niemand deze meld, dan zal er ook niet snel verbetering komen vrees ik.

En neen, het hoord niet bij de job. Niemand zou zoiets moeten meemaken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.

Terug naar “Infoforum voor treinbegeleiders”