Niet geslaagd mondeling examen treinbegeleider

Info aanwerving, opleiding, enz...
treintrein
Kleine schrijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)

Niet geslaagd mondeling examen treinbegeleider

Berichtdoor treintrein » 18 mei 2015, 19:32

Ik ben dus jammer genoeg niet geslaagd voor het mondeling examen.

Ik kon antwoorden op wat de job inhoud, hoe de werkdag eruit ziet, de opleiding en ook mijn frans was goed.
Maar het ging verkeerd bij het rollenspel volgens de jury. Lastige klant die vervoersbewijs niet wil tonen wat de trein is 10 min. te laat.
Ik blijf kalm, diplomatisch,vroeg waarom niet, laat de klant ventileren. Deze blijft kopping, dus beslis ik over te gaan naar de volgende klant, om niet onnodig de trein op stelten te zetten en de andere reizigers storen. Deze is blijkbaar ook koppig, wil vervoersbewijs niet laten zien want die andere meneer moest ook niets tonen en dat is niet eerlijk.
Terug kalm blijven vragen om vervoersbewijs te zien, blijft volhouden.

Ik zeg dan om eventueel SOC te vragen voor assistentie, dit natuurlijk niet in aanwezigheid van de reizigers?

Blijkbaar niet goed genoeg voor de jury. Moest meer klantvriendelijk, begrip toen voor de klant, enz...
Ik zeg dat men dit ook wel zal zien tijdens de opleiding, rollenspel oefenen en dat er zelfs een speciale module is die men kan volgen voor het omgaan met moeilijke klanten.

Ik ben niet in het bezit van een auto of rijbewijs. Staat trouwens niet in de voorwaarden bij sollicitatie.
Ik wist wel dat ze gingen vragen hoe ik dan in Antwerpen zou geraken. Ik had dit forum ook bekeken om te zien wat treinbegeleiders/treinbestuurders doen. Mijn antwoord was carpoolen met collega's, wisselen shift, eventueel hotel (gelezen in artikel van een treinbegeleider), met collega's studio delen (stond op dit forum dacht ik) of zelfs in het depot slapen (waar men blijkbaar voor de zetel vecht of zijn eigen matras heeft liggen).

Blijkbaar was dit een te vaag antwoord voor de psycholoog, had ik geen concreet antwoord en neemt men niemand zonder rijbewijs of wagen.

Volgens de psycholoog zou ik ook niet in staat zijn om de opleiding te volgen omdat ik 35jaar oud ben, dus reeds te lang afgestudeerd en werkzoekende ben.

Natuurlijk ben ik nu zeer teleurgesteld, vooral omdat ik de vragen correct heb kunnen beantwoorden. De motivatie en inzet is aanwezig.
Er is ook een groot tekort aan treinbegeleiders, ik begin te begrijpen waarom.

Mijn vraag nu, is in beroep gaan tegen deze beslissing een optie? Zal dit iets veranderen? Waarschijnlijk niet.
Kan ik mij nu terug inschrijven voor volgende selecties? Of heeft dit weinig zin? Krijg ik waarschijnlijk dezelfde jury...

Alvast bedankt voor de antwoorden

yve
Kleine schrijver

Re: Niet geslaagd mondeling examen treinbegeleider

Berichtdoor yve » 19 mei 2015, 18:15

Ik vraag me dan wel af wat de juiste oplossing is in deze case, gezien ze ook duidelijk zeggen dat er geen juiste of foute antwoorden bestaan bij de rollenspellen.

Ikzelf zou hetzelfde gedaan hebben maar als de klant zou blijven weigeren, hem nr geven van ombudsdienst via Ibis, maar indien hij blijft weigeren ik een onregelmatigheid moet vaststellen en moet overgaan naar een c170 indien hij zijn kaart niet wil tonen.
En indien blijft weigeren ik hem moet vragen eerst volgende halte uit te stappen en wanneer hij me niet hoort en ziet alreeds de spoorwegpolitie verwittigen en eventuele collega's.

En wat moet mijn dan doen bij het zien dat iemand op een rijdende trein go pas nog invult, is dat ook een onregelmatigheid die moet worden vastgesteld?

Pitoe
Kleine schrijver
werkzetel: FTR (TURNHOUT)
Ontvangen Leuks: 2 keer

Berichtdoor Pitoe » 26 mei 2015, 21:45

Ga zeker in beroep of kom nog eens terug. Er zijn genoeg tbg's die meerdere keren moeten terugkomen of in beroep moeten gaan voor ze binnen geraken.

nenavantomme
Kleine schrijver

Berichtdoor nenavantomme » 29 mar 2016, 15:47

ik had deze case ook.
Na alle mogelijke oplossingen aangeboden te hebben (waaronder uitstel van betaling) kon ik niet meer anders dan een onregelmatigheid vast te stellen.
Ik heb deze reiziger dan ook vriendelijk verzocht om de trein te verlaten bij het volgende station.
Achteraf zeiden ze dan dat ik meer begrip moest getoond hebben, en moest aanvoelen dat de reiziger zicht niet goed voelde bij deze situatie.
ik was te rechtlijnig en te commercieel ingesteld. Ik vraag mij af wat het juiste antwoord dan wel is.

Snooker147

Berichtdoor Snooker147 » 29 mar 2016, 18:01

Beste kandidaten treinbegeleiders, ik stel voor dat jullie de reglementering betreffende "het regelen van reizigers in de trein" eens nakijken. Kan nooit kwaad, zeker als je in deze zinnens bent in beroep te gaan... .shakehands

watman
1ste schrijver
werkzetel: FGSP (GENT SINT PIETERS)
Gegeven Leuks: 8 keer
Ontvangen Leuks: 11 keer

Berichtdoor watman » 29 mar 2016, 20:24

In de praktijk met oogkleppen door je trein lopen en af en toe mobibs scannen dan zijde ne goeie
topmachinist te fgsp

fransl
Kleine schrijver
Lidnummer: 2328

Berichtdoor fransl » 25 apr 2016, 11:52

Hallo iedereen,
ik ga volgende zaterdag naar de infosessie-treinbegeleider. Kan iemand me zeggen welke moeilijkheids-graad is voor de franse taal en andere testen?

Snooker147

Berichtdoor Snooker147 » 26 apr 2016, 10:51

Het is zoals in het liedje: ''Het is niet moeilijk..., het is gemakkelijk !''
Alvast veel succes.

fransl
Kleine schrijver

Berichtdoor fransl » 12 jun 2016, 11:41

Frans heb ik vrijstelling gekregen maar de test met codes ging niet!!

fransl
Kleine schrijver

Berichtdoor fransl » 12 jun 2016, 11:46

De franse taal is OK voor mij (heb al niveau 2 bij SELOR) maar de test met codes ging niet :x . Ik vind zulke testen ook niet op internet om in te oefenen. Kan iemand mij helpen buiten de testen van CEBIR?
Bedankt

fransl
Kleine schrijver

Berichtdoor fransl » 12 jun 2016, 11:47

Volgende zaterdag ga ik opnieuw naar een infosessie treinbegeleider. Hopelijk lukt het deze keer

Terug naar “Infoforum voor treinbegeleiders”