Agressie tegen treinbegeleiders...

Info aanwerving, opleiding, enz...
Utopia

Re: Agressie tegen treinbegeleiders...

Berichtdoor Utopia » 16 jan 2009, 19:28

borgir schreef:Een van de redenen van agressie is een ongeldig vervoersbewijs, moest iedereen in orde zijn zouden er minder problemen zijn. Trouwens , de boetes voor zwartrijden mogen gerust een pak duurder worden. Door meer te kontroleren kan je het zwartrijden tegen gaan.

In Nederland zijn er hogere boetes ingevoerd en ook vaste. Helaas is het aantal agressies daardoor niet afgenomen. Integendeel, na invoeren gingen ze zelfs serieus de lucht in. Pakkans is wel belangrijk. Daar schort helaas wel iets aan. Een begeleider moet zoveel doen dat de controle er soms aan inschiet.

Ik geloof wel niet dat agressie reden is van een ongeldig vervoerbewijs. Het is de aanleiding, meer niet. Zelfs met een geldig vervoerbewijs zouden velen voor problemen zorgen. Heb zo ook eens het belachelijke idee gehoord om de balaststenen uit het spoor te halen omdat men er wel eens mee naar begeleiders durft te gooien. Die stenen zijn ook niet de oorzaak van die agressies. Het feit dat iemand zo verknipt is dat als middel te gebruiken tot... wel. Als die stenen er niet zouden zijn, zouden zo'n mannen wel iets anders vinden. Wat Tubize betreft... het is erg dat het veiligheidslandschap zo gefragmenteerd is. Securail houdt zich bezig met spoor, terwijl de politie daar in de buurt werkt rond de jongerenbende's die er actief zijn. Ondanks enkele gezamelijke acties, verloopt de informatie-uitwisseling niet altijd vlotjes... Ik heb soms het gevoel dat de NMBS zoiets te veel als een individueel probleem beschouwt (het is 'een' jongere die voor problemen zorgt), terwijl het daar gewoon over jeugdbende's gaat. Die jeugdbendes bestaan soms ook voor een deel uit ex-kindsoldaten trouwens (de KUL deed daar een tijdje geleden onderzoek naar). Ik vind het gewoon onverantwoord daar dan soms een begeleider alleen voor te zetten die geen idee heeft van de volledige problematiek...

Het is natuurlijk wel een complex probleem. Maar miljoenen tegenaan gooien om camera's te plaatsen... misschien zou men beter wat extra mensen op de treinen zetten (onderzoek - bij SNCF - toont immers ook aan dat er minder agressies zijn bij controle door twee). Camera's voorkomen niks, ze kunnen hoogstens zorgen voor identificatie achteraf. Ik bedoel maar... Van Holsbeeck werd ook langs alle kanten gefilmd, maar was wel dood. De daders werden wel gevat, maar daar heb je dan niet veel meer aan. En je moet ook wat serieus zijn. Soms zie je tig camera's op een aantal vierkante meter. Zat gisteren in Denderleeuw en plots viel me op dat daar gewoon 4 camer's hetzelfde punt stonden te filmen. Ben dan eens rond gewandeld en toen bleek dat daar op verschillende plaatsen het geval. T is gewoon waanzinnig hoeveel camer's dat daat staan (20-tal, terwijl dat nu toch niet zo'n enorm station is, laat staan een 'probleemstation').

pinovogel
1ste schrijver
werkzetel: FN (ANTWERPEN CAAL)
Lidnummer: 233

Berichtdoor pinovogel » 16 jan 2009, 19:35

Wij moeten geen "idee hebben van de volledige problematiek", dat crapuul moet zich gedragen, punt aan de lijn! Het interesseert mij geen fluit of hun hond dan wel hun oma dood is, het is geen reden om zomaar op mensen te gaan kloppen als dezen U zelf niets doen. Klootzakken blijven klootzakken, het is niet de reden die men dient weg te nemen of te begrijpen, want dat is reeds te laat, wel de klootzak zelf.
Bij gebrek aan personeel werken hier mensen, wees er zuinig op. :)

Utopia

Berichtdoor Utopia » 16 jan 2009, 19:40

pinovogel schreef:Wij moeten geen "idee hebben van de volledige problematiek"

Niet om medelijden te hebben hé. Ik denk echter wel dat het soms kan helpen om je eigen reactie te sturen (en grotere middelen in te schakelen ipv zelf alle risico te lopen). Dat het 'crapuul' zich maar moet gedragen is een mooi streven. Daar zal het helaas bij blijven als iedereen op zijn eiland blijft redeneren. Jeugdbendes pak je niet aan door ze een C170 te geven. Er is niks mis met geïnformeerd naar je werk vertrekken. Of je die info vervolgens gebruikt is je eigen keuze.

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 16 jan 2009, 20:41

Als een vreemde hond mij bijt zonder aanwijsbare reden, dan laat ik die inslapen, punt. Ik zie niet in waarom ik meer gedachten noch empathie zou moeten verspillen aan dat deel van de wereld dat over grotere rationele capaciteiten en wilsbeschikking mag beschikken dan zo'n diertje. Er is nog zoiets als de individuele keuze van elke mens, ze *kiezen* voor hun criminele gedrag, dan moet men ook niet komen huilen mochten daar gevolgen aan verbonden zijn, ook al zou men ze niet kunnen overzien. (vraag maar aan de oudere generaties rokers: je handelt, je draagt de gevolgen)

Bendes pak je niet aan door ze te negeren zoals nu gebeurt, integendeel. Niet iedereen geloofd in de maakbaarheid, redbaarheid en (expliciete) intrinsieke goedheid en waarde van de individuele mens. Je waarde wordt nog altijd grotendeels bepaald door je acties. Daden wegen immers vaak zwaarder door dan woorden, al hebben ze in dit land wel vaak de onhebbelijke gewoonte om het wegen van woorden voorrang te verlenen op het beoordelen van daden.

Utopia

Berichtdoor Utopia » 17 jan 2009, 02:01

pinovogel schreef:Als een vreemde hond mij bijt zonder aanwijsbare reden, dan laat ik die inslapen, punt. Ik zie niet in waarom ik meer gedachten noch empathie zou moeten verspillen aan dat deel van de wereld dat over grotere rationele capaciteiten en wilsbeschikking mag beschikken dan zo'n diertje. Er is nog zoiets als de individuele keuze van elke mens, ze *kiezen* voor hun criminele gedrag, dan moet men ook niet komen huilen mochten daar gevolgen aan verbonden zijn, ook al zou men ze niet kunnen overzien. (vraag maar aan de oudere generaties rokers: je handelt, je draagt de gevolgen)

Ik hoop dat je daarmee niet bedoelt dat je het recht wil om die mannen zomaar neer te knallen.
Ach, op zich denk ik dat we redelijk hetzelfde bedoelen. Er moet iets aan gebeuren. Dat ze ervoor kiezen... Das een overtuiging als een andere, die vaak wel zal opgaan. Maar dan nog lost opsluiten zonder meer niks op. Ooit komt men weer buiten en wandelt men dus weer op straat. En dat een C170 voor sommige mannen een lachertje is, dat lijkt me nogal duidelijk.

Trouwens... die rokers dragen niet zonder meer de gevolgen bij mijn weten. Als het eindigt met kanker gaan ze doorgaans niet in een hoekje hun dood zitten afwachten. Er wordt vanalles bijgehaald om het te proberen te genezen. De gemeenschap deelt daar mee in de kosten en ondersteunt de behandeling. Ik vermoed dat het 'kiezen' om te stoppen ook niet zo evident is aangezien er zovelen niet af raken. Maar goed, daar spreek ik niet uit ervaring.

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 17 jan 2009, 02:20

Gezien de extreme taksen die op tabak geheven worden, zijn die kosten meer dan terugbetaald. Verder mag iedereen hopen wat ze willen, men zal toch vaak in het leven teleurgesteld worden, ik stel mijn hoop alvast niet meer in generaties van wat ik beschouw als beroepscriminelen zonder god, gebod noch berouw. Persoonlijk ben ik dan ook redelijk zeker dat ik qua standpunt lijnrecht tegenover U zal staan, maar ja, zoveel mensen, zoveel meningen. Vanaf een bepaalde graad van misdaad bij betrapping op heterdaad heeft de maatschappij er niets meer bij te winnen om een persoon in leven te houden: denk maar aan mannen als dutroux of fourniret, gewoon nutteloos om die noch te onderhouden.

Utopia

Berichtdoor Utopia » 17 jan 2009, 02:45

Ja, en ik kan je wel volgen... Alleen - en op het eerste zicht is dat wat raar te volgen misschien - kost de doodstraf de gemeenschap meer dan mensen interneren. Gewoon omdat ze eindeloos gaan procederen en elke reddingsboei aangrijpen om er vanaf te raken. De States zijn daar een mooi voorbeeld van. Ik ben het even kwijt wat de gemiddelde duur is dat iemand op death row zit, maar ik dacht dat dat meer dan 20 jaar was. Die pro deo advocaten worden dan wel niet door de misdadigers betaald, maar wel door de gmeenschap.

Wat die Dutroux en Fourniret betreft... ik zie zo'n mannen liefst geïnterneerd met extreem zware voorwaarden voor vrijlating. Gevangenis impliceert immers dat ze onvermijdelijk weer vrij komen (en doorgaans na niet zo'n lange tijd), zelfs al is de kans onbestaande dat ze niet meer zouden hervallen. Maar dat zijn extremen natuurlijk.

Een aantal mannen komen inderdaad na een feit in de gevangenis. Daar heerst een strakke hierarchie. De straatboefjes moeten zich bewijzen en dwepen met de zware jongens. Ze leren er de truuken van de foor en komen vervolgens zwaarder verknipt buiten. Er is al verschillende keren aangetoond dat gevangenissen eerder crime schools zijn dan dat ze mensen op het rechte pad zetten. Een ex-gedetineerde vertelde me ooit dat het leuke aan de gevangenis was dat hij er met een dik adresboekje weer buiten stapte. Het gebeurt wel vaker dat een volgend misdrijf al in de gevangenis wordt gepland. Het loopt er immers vol met 'soortgenoten'. Goed, eerder vermelde lijkt al een paar jaar op het goede pad. Hopen dat het zo blijft. Ik geloof inderdaad niet in 'eens verkeerd, altijd verkeerd'.

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 17 jan 2009, 03:05

Utopia schreef:Ja, en ik kan je wel volgen... Alleen - en op het eerste zicht is dat wat raar te volgen misschien - kost de doodstraf de gemeenschap meer dan mensen interneren. Gewoon omdat ze eindeloos gaan procederen en elke reddingsboei aangrijpen om er vanaf te raken. De States zijn daar een mooi voorbeeld van. Ik ben het even kwijt wat de gemiddelde duur is dat iemand op death row zit, maar ik dacht dat dat meer dan 20 jaar was. Die pro deo advocaten worden dan wel niet door de misdadigers betaald, maar wel door de gmeenschap.

Beroep aantekenen doet men nu ook, ongeacht de straf ongeacht of de advocaat Pro Deo is toegewezen of niet.

[/quote]
Wat die Dutroux en Fourniret betreft... ik zie zo'n mannen liefst geïnterneerd met extreem zware voorwaarden voor vrijlating. Gevangenis impliceert immers dat ze onvermijdelijk weer vrij komen (en doorgaans na niet zo'n lange tijd), zelfs al is de kans onbestaande dat ze niet meer zouden hervallen. Maar dat zijn extremen natuurlijk.
[/quote]
Het is het gewoon niet waard dat er nog 1 iemand sterft door hun hand. Internering is trouwens nog slechter want als ik mij niet vergis komen e dan niet alleen gewoon vrij maar ze hebben dan oko geen strafblad meer want 'niet toerekeningsvatbaar' en 'genezen' en de politionele diensten worden hiervan niet op de hoogte gesteld.

Een aantal mannen komen inderdaad na een feit in de gevangenis. Daar heerst een strakke hierarchie. De straatboefjes moeten zich bewijzen en dwepen met de zware jongens. Ze leren er de truuken van de foor en komen vervolgens zwaarder verknipt buiten. Er is al verschillende keren aangetoond dat gevangenissen eerder crime schools zijn dan dat ze mensen op het rechte pad zetten. Een ex-gedetineerde vertelde me ooit dat het leuke aan de gevangenis was dat hij er met een dik adresboekje weer buiten stapte. Het gebeurt wel vaker dat een volgend misdrijf al in de gevangenis wordt gepland. Het loopt er immers vol met 'soortgenoten'. Goed, eerder vermelde lijkt al een paar jaar op het goede pad. Hopen dat het zo blijft. Ik geloof inderdaad niet in 'eens verkeerd, altijd verkeerd'.

Dat duidt voor mij op 2 zaken:
1) de gevangenissen in ons land zijn te luxueus (lg maar eens uit waarom die TV en playstation dienen te hebben)
2) de gevangenisstraffen te kort

Niemand wil terugkeren naar wat een onaangename ervaring was, zelfs in de domste mossel krijgt men dat ingeplant. Eerlijk gezegd het enige probleem dat ik hiermee heb is het feit dat in België er gewoon geen fatsoenlijk voorarrest bestaat: men kan hier iemand voor de rest van zijn leven vasthouden in voorarrest, totdat het onderzoek beëindigt is en daar kan men nog spreken van onschuldige mensen die dus geen zware behandeling verdienen.

Utopia

Berichtdoor Utopia » 17 jan 2009, 03:17

pinovogel schreef:Dat duidt voor mij op 2 zaken:
1) de gevangenissen in ons land zijn te luxueus (lg maar eens uit waarom die TV en playstation dienen te hebben)

Heb je al eens een dagschema gezien van zo'n gevangenis? Geloof me... die playstation staat daar doorgaans stof te vergaren. Ik dacht dat ze zo'n half uur tijd voor zichzelf hebben op de cel per dag. Voor de rest is elke minuut gepland en gevolgd. De media stelt dat graag positief voor, het is echter verre van de realiteit. Als iemand iets verkeerd doet verdient die een straf. Is die uitgezeten, heeft die voor die misstap betaalt.

Zoals ik al zei: internering met extreem zware voorwaarden voor vrijlating. Dus geen garantie op vlekkeloos leven = geen terugkeer naar de maatschappij (wat dus betekent dat er een smak minder terug zouden keren naar de maatschappij). Dat strafblad is relatief. Na verloop van tijd vervalt dat ook gewoon.

pinovogel schreef: Eerlijk gezegd het enige probleem dat ik hiermee heb is het feit dat in België er gewoon geen fatsoenlijk voorarrest bestaat: men kan hier iemand voor de rest van zijn leven vasthouden in voorarrest, totdat het onderzoek beëindigt is en daar kan men nog spreken van onschuldige mensen die dus geen zware behandeling verdienen.

Dat mag dus in principe niet. Net om de reden die je aanhaalt. Je bent onschuldig tot tegendeel bewezen. Er zijn strikte voorwaarden verbonden aan dat voorarrest. Alleen worden die idd met de voeten getreden. Bovendien hebben ze wat rare andere gevolgen. Rechters houden er immers al rekening mee in hun strafbepaling, wat in se niet zou mogen.

Die domste mossel... Gevangenissen zijn geen pretje. Toch zijn ze niet effectief. Ergens is dat al genoeg bewijs dat ze niet werken.

En gewoon practisch... het grote probleem dat er vandaag zoveel vrijuit gaan is plaatsgebrek. Bouw je meer gevangenissen, dan duurt het maar even voor die weer vol zitten... In de States ploffen ze je voor t minste in de gevangenis, toch ligt hun criminaliteit er niet bepaald laag (integendeel).

BTW: in de scandinavische landen is een sauna geen uitzondering in de gevangenis. Toch behoren ze tot de landen met de minste criminaliteit.

Utopia

Berichtdoor Utopia » 17 jan 2009, 03:25

Utopia schreef:
pinovogel schreef:Dat duidt voor mij op 2 zaken:

Heb je al eens een dagschema gezien van zo'n gevangenis? Geloof me... die playstation staat daar doorgaans stof te vergaren. Ik dacht dat ze zo'n half uur tijd voor zichzelf hebben op de cel per dag. Voor de rest is elke minuut gepland en gevolgd. De media stelt dat graag positief voor, het is echter verre van de realiteit. Als iemand iets verkeerd doet verdient die een straf. Is die uitgezeten, heeft die voor die misstap betaalt.

Zoals ik al zei: internering met extreem zware voorwaarden voor vrijlating. Dus geen garantie op vlekkeloos leven = geen terugkeer naar de maatschappij (wat dus betekent dat er een smak minder terug zouden keren naar de maatschappij). Dat strafblad is relatief. Na verloop van tijd vervalt dat ook gewoon.

pinovogel schreef: Eerlijk gezegd het enige probleem dat ik hiermee heb is het feit dat in België er gewoon geen fatsoenlijk voorarrest bestaat: men kan hier iemand voor de rest van zijn leven vasthouden in voorarrest, totdat het onderzoek beëindigt is en daar kan men nog spreken van onschuldige mensen die dus geen zware behandeling verdienen.

Dat mag dus in principe niet. Net om de reden die je aanhaalt. Je bent onschuldig tot tegendeel bewezen. Er zijn strikte voorwaarden verbonden aan dat voorarrest. Alleen worden die idd met de voeten getreden. Bovendien hebben ze wat rare andere gevolgen. Rechters houden er immers al rekening mee in hun strafbepaling, wat in se niet zou mogen.

Die domste mossel... Gevangenissen zijn geen pretje. Ik denk niet dat 1 ex-gedetineerde anders zal beweren en graag terugkeert. Toch zijn ze niet effectief. Ergens is dat al genoeg bewijs dat ze niet werken.

En gewoon practisch... het grote probleem dat er vandaag zoveel vrijuit gaan is plaatsgebrek. Bouw je meer gevangenissen, dan duurt het maar even voor die weer vol zitten... In de States ploffen ze je voor t minste in de gevangenis, toch ligt hun criminaliteit er niet bepaald laag (integendeel).

BTW: in de scandinavische landen is een sauna geen uitzondering in de gevangenis. Toch behoren ze tot de landen met de minste criminaliteit.

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 17 jan 2009, 13:48

och, ge moogt zeggen wat ge wilt, het feit blijft dat er gewoon niet gestraft wordt: onder de 3 jaar effectief sluiten ze ze vaak zelfs al niet meer op en verkrachters en pedofielen krijgen dat vaak nog niet eens, werkelijk beschamend. En dan iedereen maar verbaast zijn dat die mannen zich als buiten de wet beschouwen, de wet heeft immers letterlijk gezegd "wij straffen U niet".

Loco189
1ste schrijver
Gegeven Leuks: 39 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Berichtdoor Loco189 » 18 dec 2009, 18:17

Agressie op trein neemt fel toe

Het aantal gevallen van verbale en fysieke agressie op de trein is dit jaar dramatisch gestegen. In de eerste zeven maanden van 2009 noteerde de NMBS 747 agressiegevallen tegen het treinpersoneel. Ter vergelijking: in 2006 waren er "maar" 762 gevallen in een heel jaar. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

In 2007 waren er 855 aangiften en in 2008 waren dat er 935, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Bruno Stevenheydens (VB) heeft opgevraagd. Een verklaring voor de toename heeft de NMBS niet.

Intussen maakt de NMBS volgens de krant ook werk van een nieuw formaat voor de treinabonnementen. De kaarten die vanaf januari uitgetest worden, zijn zo groot als een bankkaart en tonen de foto van de gebruiker. (belga/adv)
18/12/09 06u57
Afbeelding

Terug naar “Infoforum voor treinbegeleiders”