Vrijkaart

Info aanwerving, opleiding, enz...
Stevie Wonder
1ste schrijver
werkzetel: FHS (HASSELT)
Lidnummer: 4
Gegeven Leuks: 1 keer
Contacteer:

Re: Vrijkaart

Berichtdoor Stevie Wonder » 26 okt 2009, 17:07

Om eerlijk te zijn vind ik dit er een beetje over. Ik ben akkoord dat die man zijn werk moet doen maar een beetje menselijkheid kan geen kwaad he. We zijn tenslotte allemaal maar mensen en kunnen allemaal weleens iets vergeten. Geef de mensen dan ook de kans om hen in regel te stellen.
Kijk eerst naar je zelf voor je naar een ander kijkt en commentaar geeft.

pinovogel
1ste schrijver
werkzetel: FN (ANTWERPEN CAAL)
Lidnummer: 233

Berichtdoor pinovogel » 26 okt 2009, 17:38

Stevie Wonder schreef:Om eerlijk te zijn vind ik dit er een beetje over. Ik ben akkoord dat die man zijn werk moet doen maar een beetje menselijkheid kan geen kwaad he. We zijn tenslotte allemaal maar mensen en kunnen allemaal weleens iets vergeten. Geef de mensen dan ook de kans om hen in regel te stellen.

Dat is net niet wat een TBG doet, wij constateren maar, in regel stellen doet men zich met de maatschappij zelf, wij kunnen zelf ook niets doen aan de mogelijke gevolgen die aan bepaalde feiten gegeven worden. :-|

Punt is dat wij tal van mensen voor ons krijgen waarvan wij niet weten of die al dan niet een vrijkaart hebben. Vrijbiljetjes zijn dan ook in dat opzicht hetzelfde als een go-pass of een rail-pass, als we iedereen toelaten om die slechts in te vullen 'wanneer we langskomen' dan is dat zeer oneerlijk ten opzichte van de reizigers die het spel wel eerlijk spelen. (en ja er zijn mensen, vooral jongeren dan, die het 'wachten op de TBG' spel spelen met vrijbiljetjes, zulke voorbeelden zijn al eens eerder aangehaald tijdens onze lessen en herhalingen)

edit: ik moet zeggen dat hij/zij er bij mij waarschijnlijk(in geval van jongere die probeert te poteren probeer ik altijd pa of ma hun tel nummer te pakken te krijgen en die te bellen, dat helpt meestal enorm ;)) mee weg gekomen was maar ik heb ook begrip voor de collega die anders reageert.
Bij gebrek aan personeel werken hier mensen, wees er zuinig op. :)

david flement
Schrijver
werkzetel: FMS (MONS)
Lidnummer: 0

Berichtdoor david flement » 26 okt 2009, 18:03

In weze maakt het nu toch niet echt uit in welke klasse je rijdt, heb voornaamste is nog altijd dat je van punt A naar punt B gebracht wordt. In principe mogen we al tevreden zijn dat we zo'n vrijkaart krijgen. Eens je promoties gemaakt hebt krijg je sowieso een vrijkaart voor eerste klasse, dan ga je toch ook niet vragen aan de TBG of je in 2de mag gaan plaatsnemen...

Kristof
Super schijver
werkzetel: FBN (BRU. NOORD/NORD)
Lidnummer: 397

Berichtdoor Kristof » 26 okt 2009, 19:04

CargoDude schreef:
sislowie schreef:Heb altijd 1eklas ticketjes mee, voor als ik zo'n azijnpisser tegenkom.
Gedaan met zagen :twisted:

De collega, waar ik het in mijn eerdere post over had, die het zwaarst gestrafd geweest is, had zich die ochtend wat overslapen. Snel schoofzak maken en weg ... vrijkaart vergeten... Tijdens de controle was de TBG erg vriendelijk en liet de man rustig zoeken naar zijn vrijkaart. Toen deze haar niet vond stelde hij voor om een vrijbiljet in te vullen. Bij het zetten van de eerste letter op z'n biljet zei de TBG: "Doe geen moeite meer, het is toch al te laat!" ...

Als je een trein of bus abonnement hebt dan mag je dit vergeten zonder een boete, je mag zelfs bij een treinabo dacht ik opstappen een dag na vervaldatum als je op voorhand de treinbegeleider inlicht dat je nog niet kon verlengen.

Waarom zou een vrijkaart daarin anders zijn?

Je mag rijden met de trein, je hebt alleen het papiertje eens een keer niet op zak. Vraag dan snel eens het identificatienummer ter controle of hij of zij snel kan antwoorden.

En dus als de treinbegeleider een vaststelling van "zwart rijden" doet dan valt die achteraf niet recht te zetten, integendeel je krijgt nog extra straf bij?

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 26 okt 2009, 20:49

Er klopt een gedeelte van Uw uitleg Kristof. Ik kan slechts 1 raad geven: als je merkt dat je je vrijkaart vergeten bent, meld dit gewoon onmiddellijk aan de TBG, wacht niet tot hij/zij komt en werk gewoon mee. Dat is normaal gezien de manier om problemen te vermijden daar er inderdaad zelfs voor het NMBS-personeel er bepaalde procedures zijn die dit min of meer toe kunnen laten. Hoewel men in sommige gevallen wel de prijs van de rit dient te betalen. :-|

Treinkaart != vrijkaart.

Identificatienummers en dergelijke zeggen niet veel hoor, evenveel als een sis-kaart zonder bijbehorende identiteitskaart.

david flement
Schrijver
werkzetel: FMS (MONS)
Lidnummer: 0

Berichtdoor david flement » 29 okt 2009, 09:44

pinovogel schreef:en om heel eerlijk te zijn, zeker als je bij infrabel werkt, ik ken collegas die U specifiek zullen viseren, er wordt namelijk wel gelezen wat er op die vrijkaart staat

Bestaat er dan zo'n soort van vete tussen werknemers van de NMBS en die van Infrabel toch? Ik dacht dat we nog altijd voor "hetzelfde" bedrijf werkten of loopt dat in de praktijk anders?

sislowie
Grote schrijver
werkzetel: FGSP (GENT SINT PIETERS)
Lidnummer: 50
Contacteer:

Berichtdoor sislowie » 29 okt 2009, 10:51

david flement schreef:
pinovogel schreef:en om heel eerlijk te zijn, zeker als je bij infrabel werkt, ik ken collegas die U specifiek zullen viseren, er wordt namelijk wel gelezen wat er op die vrijkaart staat

Bestaat er dan zo'n soort van vete tussen werknemers van de NMBS en die van Infrabel toch? Ik dacht dat we nog altijd voor "hetzelfde" bedrijf werkten of loopt dat in de praktijk anders?

Als ik laatst een Wnd-Tosci meehad zei die letterlijk: "het is oorlog tussen nmbs en infrabel" en ik kan hem helaas niet helemaal ongelijk geven.

Kristof
Super schijver
werkzetel: FBN (BRU. NOORD/NORD)
Lidnummer: 397

Berichtdoor Kristof » 29 okt 2009, 11:14

ik zou anders graag eens willen weten wat ik verkeerd gedaan heb waarvan een treinbegeleider mij daar persoonlijk voor aansprakelijk stelt

speedy
1ste schrijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)
Lidnummer: 776
Gegeven Leuks: 1 keer
Ontvangen Leuks: 2 keer

Berichtdoor speedy » 29 okt 2009, 12:05

Kristof schreef:ik zou anders graag eens willen weten wat ik verkeerd gedaan heb waarvan een treinbegeleider mij daar persoonlijk voor aansprakelijk stelt

Jij persoonlijk niks (en geen enkele infobediende trouwens...) maar er zijn de laatste tijd een paar incidenten geweest tss rijdend personeel enerzijds en personeel vd beweging anderzijds, waardoor velen onder ons nu nogal wantrouwig staan tov Infrabel-personeel....

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 29 okt 2009, 18:58

david flement schreef:

"Oorlog" is veel gezegd maar ik heb weet van collegas die een persoon van infrabel zullen viseren, ja, dus een beetje waarschuwen kan zeker geen kwaad. Het is triestig, maar ja, daarom niet minder een realiteit. :| Als je zelf pro-actief bent en de procedures correct in werking stelt kunnen ze je daar dan in ieder geval niet op pakken.

CargoDude
1ste schrijver
werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
Lidnummer: 6
Ontvangen Leuks: 4 keer
Contacteer:

Berichtdoor CargoDude » 29 okt 2009, 20:12

Even de advokaat van de duivel spelen:
"Hoe is het mogelijk dat het personeel van de infrastruktuurbeheerder, waarvan men enige onafhankelijkheid kan/mag verwachten, gratis mag rijden met de treinen van (slechts) één van de operatoren die op hun infrastructuur rijdt?" Gaat zulks in de toekomst nog kunnen?
You dont need eyes to see, you need vision
Afbeelding

Tyger
Grote schrijver
Lidnummer: 3
Gegeven Leuks: 6 keer

Berichtdoor Tyger » 30 okt 2009, 09:18

Zolang Infrabel,Holding en Nmbs nog samen onder de koepel van de Holding zitten is er geen probleem.
Indien dit niet meer zo zou zijn zal ik zelf mijn treinreizen moeten betalen vrees ik.
Don't worry be happy

mechanik
1ste schrijver
Lidnummer: 10
Gegeven Leuks: 7 keer
Ontvangen Leuks: 4 keer
Contacteer:

Berichtdoor mechanik » 30 okt 2009, 17:17

of je krijgt een bedrijfswagen :-)
Depot FBMZ

Tyger
Grote schrijver
Lidnummer: 3
Gegeven Leuks: 6 keer

Berichtdoor Tyger » 31 okt 2009, 17:51

Vandaag op de trein ook iets raar meegemaakt.
Een jongere die vergezeld is van een betalende volwassene mag in eerste klasse gratis reizen tot 6 jaar ,in tweede klasse tot 12 jaar. :roll:
Don't worry be happy

pinovogel
1ste schrijver

Berichtdoor pinovogel » 31 okt 2009, 17:56

wat is daar raar aan? :-/

Terug naar “Infoforum voor treinbegeleiders”