Treinbegeleider versus commercieel bediende

Info aanwerving, opleiding, enz...
Galactic
Grote schrijver
werkzetel: FPP (POPERINGE)
Lidnummer: 755

Treinbegeleider versus commercieel bediende

Berichtdoor Galactic » 10 dec 2010, 13:09

Vandaag zag ik op Intraweb dat er alweer nieuwe Treinbegeleiders zullen aangeworven worden (bericht 167 H-HR).
Blijkbaar zijn er veel treinbegeleiders te weinig en worden er zeer weinig nieuwe mensen gevonden. In het begin van 2010 was er een aanwerving met bericht 80 H-HR die liep tot oktober, maar blijkbaar werden er niet genoeg geschikte mensen gevonden.

Momenteel ben ik Commercieel Bediende. Ik heb wel interesse in de job van treinbegeleider, maar graag had ik wat meer info daarover.

Het zijn natuurlijk 2 totaal verschillende jobs. De enige overeenkomst is het verkoopssysteem (Lisa - Ibis) dat goed op elkaar lijkt. De basisweddes zijn ook ongeveer hetzelfde. (510 - 530 ; na 4 jaar 523 - 545)

Voor een treinbegeleider komt er natuurlijk heel wat meer bij kijken. Daarom had ik graag van u, mensen met ervaring, geweten wat de grote voordelen, maar ook de grote nadelen zijn in uw job als treinbegeleider. Dit zowel qua diensttabellen, premies, mogelijkheden tot een vlugge overplaatsing naar eigen streek (in mijn geval West-Vlaanderen), ... .

Als comm. bediende verlies ik een aantal premies als ik naar W-Vl. zou gaan (o.a. taalpremie). Is dat bij een treinbegeleider ook zo?

Al info , alsook positieve als negatieve ervaringen, zijn welkom. Ik moet ten laatste op 22/12 mijn eventuele kandidatuur indienen.

Bedankt.

themandimi
Super schijver
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 173
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: Treinbegeleider versus commercieel bediende

Berichtdoor themandimi » 10 dec 2010, 13:38

Ik kan een ding beantwoorden, uw taalpremie hangt ervan af naar waar je depot u zoal stuurt!

pinovogel
1ste schrijver
werkzetel: FN (ANTWERPEN CAAL)
Lidnummer: 233

Berichtdoor pinovogel » 10 dec 2010, 16:41

bij TBG is dat niet zo want wij bestrijken het ganse land en dienen eerst te slagen in een examen van de 2e landstaal alvorens we van die premie kunnen genieten. (examen voor SELOR)

Overplaatsing naar eigen streek, in casu West-Vlaanderen, lijkt me voor alle categoriën moeilijker omdat er veel mensen van die contreien voor de NMBS werken maar het aantal vrije plaatsen natuurlijk niet vermeerderd. Een absolute stopper, natuurlijk niet, maar je dient toch te rekenen dat je als beginnend treinbegeleider enkele jaren in Brussel of Antwerpen je werkzetel zal hebben indien het wat tegenvalt. (hangt gewoon af van de vrijkomende plaatsen en je jaren ancienniteit hé) West-Vlaanderen is de meest gegeerde streek voor overplaatsingen denk ik, misschien weet iemand van de vakbonden daar wat cijfers over. Veel hangt ook af van je keuzedepots, soms gaat het sneller via een omweg dan rechtstreeks.

Voornaamste nadelen: wisselende uren, in de periodes buiten reeks leef je van dag tot dag (zolang je niet in een reeks staat ook trouwens), vroeg je bed in en er weer uit of net tot een gat in de nacht werken, werken tijdens week-ends, sommige jaren is het krijgen van verlof problematischer dan andere, toekenning ervan weet je pas zeker de dag op voorhand. Veel van deze zaken hangen echter af van depot tot depot. Als je geen eigen vervoer hebt soms moeilijkheden bij de vroegste en laatste diensten om naar het werk of terug naar huis te reizen daar er op dat ogenblik nog geen treinen rijden. (Dit wil zeggen: auto, overnachting op depot indien mogelijk en toegelaten of een studio of appartementje tijdelijk of permanent in de buurt van je depot) Oh ja en wat je moet doen op het einde van het jaar weet je gemiddeld rond 1-4 december dus kerstmis en nieuwjaar plannen is telkens redelijk moeilijk.

Dat is zowat alles dat ik objectief kan bedenken.
Bij gebrek aan personeel werken hier mensen, wees er zuinig op. :)

Galactic
Grote schrijver

Berichtdoor Galactic » 22 apr 2011, 19:37

En de stap is gezet. Infosessie en eerste examen op 30/04.
Hopelijk slaag ik in alle testen.
We gaan ervoor :D

Bockie
Super schijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)
Lidnummer: 792
Gegeven Leuks: 3 keer
Ontvangen Leuks: 6 keer
Contacteer:

Berichtdoor Bockie » 22 apr 2011, 20:59

nice :)
goed gedaan =D

Ikzelf heb de opleiding bijna voltooid tot treinbegeleider en ik moet zeggen, voor mij is het een droomjob ^^
De trein is altijd een beetje reizen.

Galactic
Grote schrijver

Berichtdoor Galactic » 23 mei 2011, 15:10

Deel 1, schriftelijk Frans, geslaagd. :lol:

Op naar de eliminerende geschiktheidstesten. Hopelijk valt dat ook nog mee. Als die het niveau zijn van het voorbeeld op intraweb, dan zal dat wel zeer gemakkelijk zijn. Maar ik vrees dat het toch ietske moeilijker zal zijn....

En direct daarna (indien geslaagd voor de geschiktheidstesten), het mondeling onderhoud.

3S VN
Kleine schrijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)

Berichtdoor 3S VN » 25 sep 2011, 16:35

Ik vroeg me af hoeveel malen je kan meedoen met de selectieproeven (voor trein begeleider in
het bijzonder) , of staat daar geen limiet op?
Het zou niet logisch zijn moest men maar 1 maal de kans mogen wagen want je kan , indien je een gemotiveerd
persoon bent , altijd aan je frans werken.

Dries,

Terug naar “Infoforum voor treinbegeleiders”