Onduidelijkheden spanning

Info voor aanwerving, opleiding, enz ...
Frost punk
Kleine schrijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)
Lidnummer: 2623

Onduidelijkheden spanning

Berichtdoor Frost punk » 15 jul 2018, 16:37

Hallo

Ik ben momenteel in opleiding fase E0 voor treinbestuurder. Al heb ik in het middelbaar nog 2 jaar elektriciteit gehad heb ik nog steeds vragen bij wat spanning exact is (lol). De definitie hoef je me niet te herhalen want die ken ik wél doorgrond maar het zijn eerder details en niet zo'n onbelangrijke.

De definitie in mijn cursus luidt als volgt: "om de grootte van het potentiaalverschil tussen de polen van het element uit de drukken heeft men de eenheid Volt (V) aangenomen."

Eerste vraag

Het verschil van welk potentiaal, van spanning? (ah nee want spanning is het verschil van het potentiaal) In wat wordt dit "potentiaal" dan uitgedrukt? Is dit het verschil van 2 potentialen (wat ik vermoed het potentiaal van de positieve pool en het potentiaal van de negatieve pool zijn). Bon ja dit zijn drie vragen.

Tweede vraag

Als spanning de uitkomst is van het potentiaalverschil tussen twee polen betekent dit dan dat er pas spanning aanwezig is als er een object in verbinding staat met de rijdraad en de grond? Deze formulering zou dan impliceren dat er geen spanning is in de rijdraad maar wel een potentiaal, dan zonder het verschil. Waarschijnlijk begrijp ik dit gewoon helemaal verkeerd want duidelijk wordt er vermeld dat er spanning aanwezig is op de rijdraden.

Mijn redenering hiervan is dat er een "potentiaal" van 3000 (iets) is op de rijdraad en een "potentiaal" van 0 (iets) op de grond waardoor er een potentiaalverschil is van 3000 V tussen beide polen (als de rijdraad en de grond de polen zouden zijn want dit weet ik ook niet).

Ik snap de cirkel. Er is een tractieonderstation die stroom voedt en er stroom terugvloeit via de rails (hoe deze uiteindelijk terug in het tractieonderstation geraakt weet ik ook niet). Is de "uitgang" van dit tractieonderstation dan een pool en whatever de stroom langs de andere kant terug oppikt de andere pool? Met deze verdere redenering zou ik wel snappen dat dit hetzelfde principe heeft als een batterij en de trein of een ander object de cirkel dichtmaakt er pas sprake is van stroming (denk ik toch). Hierbij begrijp ik dat er geen doorstroming is als de cirkel niet dicht en er enkel spanning aanwezig is binnen het tractieonderstation en niet in de onvolledige kring of begrijp ik dit verkeerd? (Mijn excuses, er komen nog meer vragen in me op tijdens het typen, uiteindelijk is dit al veel meer dan een tweede vraag).

Derde vraag

In België rijdt men met 2 rijdraden. Is er een potentiaalverschil tussen deze twee draden? Er werd me tijdens de les verteld dat er niets zal overkomen als je één draad vasthoudt maar je wel zou verbranden als je met één hand één draad vasthoudt en met het ander hand de andere draad. Ik snap hieruit dat er dus een potentiaalverschil zou moeten bestaan tussen beide draden aangezien er pas doorstroming mogelijk is bij een potentiaalverschil.

Komen deze twee draden niet van dezelfde (ik veronderstel pool dat uit het tractieonderstation komt) en dus overeen zou komen met een batterij waaruit twee draden uit de positieve pool komen en dan zo met een object in verbinding staan? Is hier dan zelfs een potentiaalverschil mogelijk? Ik heb hierdoor een tijd gedacht dat de pantograaf stroom uit één draad haalt en deze door de andere terugstuurt.

Nog even kort geformuleerd:

1) Over welk potentiaal gaat het en in wat wordt dit dan op zijn beurt uitgedrukt als er een uitdrukking is?

2) Kan je rijdraden zien als polen waarbij de rijdraad de pluspool is met een potentiaal van 3000 (iets) en de grond de minpool is met een potentiaal van 0 (iets) en het verschil tussen beiden 3000V is en er geen spanning is tot de kring dicht is maar dan enkel spanning is binnen het tractieonderstation? Zijn deze rijdraden en de grond dan de verlengde polen van wat ik vermoed de polen zijn bij het tractieonderstation tot ze met elkaar in verbinding worden gebracht?

3) Is er een potentiaalverschil tussen de twee rijdraden?

phrenzik_kid
Kleine schrijver
werkzetel: FPP (POPERINGE)
Lidnummer: 1991

Re: Onduidelijkheden spanning

Berichtdoor phrenzik_kid » 16 jul 2018, 09:50

Steven
1ste schrijver
werkzetel: IBRU (DEPOT TGV BRUSSEL)
Lidnummer: 801
Ontvangen Leuks: 3 keer

Re: Onduidelijkheden spanning

Berichtdoor Steven » 17 jul 2018, 09:35

De rijdraden kunnen niet onder een verschillende spanning staan. Ze zijn fysiek met elkaar verbonden. Men gebruikt twee draden omdat bij 3kV de stromen vrij hoog zijn. Aangezien er altijd een Joule-effect optreed in een draad waar stroom in vloeit moet je dit effect zo laag mogelijk houden qua impact. Dit doe je door de totale doorsnede van de rijdraad aan te passen aan de max stroomsterkte. De doorsnede van de draad is dus de som van alle draden op 1 punt gemeten. Als je weet dat de formule voor het joule-effect gelijk is aan P = R x I x I (kortweg I kwadraat).
TB IBRU

Terug naar “Infoforum voor treinbestuurders”