Lonen
- Loco189
- 1ste schrijver
- Berichten: 30411
- Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
- Gegeven Leuks: 40 keer
- Ontvangen Leuks: 11 keer
Re: Lonen
Je woonlening laten betalen door het werk ? Steeds meer werknemers kiezen ervoor :
“Jaarlijks € 9.000 netto extra ? Dan is de keuze snel gemaakt”
De bedrijfsauto heeft er een stevige concurrent bij, want steeds meer werknemers ruilen hun salariswagen in voor een alternatief loonvoordeel.
En opvallend: bijna acht op de tien gebruiken dat mobiliteitsbudget om hun woonlening of huishuur te betalen. Hoe werkt het precies ?
En kan iedereen dat budget gebruiken om zijn lening af te betalen ? Stan Debussche (32) liet zijn bedrijfsauto achterwege en getuigt over zijn overstap.
Lorenzo Terrière 02-02-24, 06:00 Laatste update: 02-02-24, 19:34
De voorbije weken was er veel te doen rond het fiscale voordeel voor bedrijfswagens. Maar in tijden van torenhoge huizenprijzen steekt een aantrekkelijker loonvoordeel de kop op.
Via het mobiliteitsbudget kan uw werkgever namelijk uw huishuur of woonlening betalen.
Dat kan voor werknemers die binnen een straal van tien kilometer van hun werkplek wonen, maar ook voor élke werknemer die minstens de helft van de tijd thuiswerkt.
Concreet bestaat het mobiliteitsbudget sinds 2019 : werkgevers kunnen beslissen om dit alternatief aan te bieden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. Binnen dat budget kunnen werknemers kiezen voor een mix van voordelen.
Bijvoorbeeld een groenere auto, huurfiets of treinabonnement en zelfs cash.
Maar dus ook : huisvesting. Audrey Stampaert, oprichter van het hr-platform ‘Mbrella’, dook in de recentste cijfers : “In 2023 werd 77% van alle mobiliteitsbudgetten gebruikt voor woonleningen en huishuur.
In 2022 was dat 52% en in 2021 nog 45%.
Onze conclusie is duidelijk : het mobiliteitsbudget is heel populair voor huisvestingskosten en dat aandeel stijgt al een tijdje.”
Koopkracht gestegen
Eén van de werknemers die de sprong waagde, is Stan Debussche (32). Hij liet zijn bedrijfswagen achterwege en kreeg in de plaats een maandelijks mobiliteitsbudget van 750 euro.
“De keuze was voor mij snel gemaakt. Bruto is hier gelijk aan netto : de switch levert me jaarlijks 9.000 euro extra loon op.
Concreet betaalt mijn werkgever ‘Alan’ een e-bike (100 euro per maand) én een belangrijk deel van mijn hypothecaire lening (maandelijks 650 euro). Dat is welgekomen om ons huis aan de rand van Gent af te betalen.”
Het jaarlijkse bedrag dat Stan krijgt, ligt dicht bij de gemiddelde omvang (9.500 euro) van de budgetten die uitgekeerd worden.
Wettelijk ligt het mobiliteitsbudget steeds tussen 3.000 en 16.300 euro, maar de meesten zitten tussen de 8.000 en 15.000 euro.
Stan mag zijn huis in rekening brengen omdat hij drie dagen per week thuis werkt: “Alan is een innovatief bedrijf met veel flexibiliteit. Midden in de week ga ik wel naar kantoor, in Brussel of in Gent is dat.”
Maar eerlijk is eerlijk : in Stans garage staat ook nog een kleine Mazda geparkeerd.
“Gekregen van onze oma. Maar we gebruiken die enkel nog voor kleine verplaatsingen, zoals de wekelijkse boodschappen”, verzekert hij.
“Ik denk nu wel meer na voor ik de auto gebruik: dat is positief voor de verkeersdrukte. En tegelijk is onze koopkracht sterk gestegen, wat de economie beter doet draaien.”
Verdubbeling in één jaar tijd
Als Stan om zich heen kijkt, stelt hij vast dat lang niet iedereen in zijn kennissenkring al vertrouwd is met het mobiliteitsbudget.
“Het systeem wordt ook niet echt gepromoot door de overheid. Je hoort zelfs politieke partijen zeggen dat ze het nettovoordeel willen gaan belasten.”
Waar zit volgens hem dan de kentering ? “Vooral bij de jongere leeftijdsgroepen”, weet Stan: “Maar ik merk dat het mobiliteitsbudget vooral wordt aangeboden in zeer concurrentiële sectoren. Werkgevers halen daar alles uit de kast om nieuwe werknemers binnen te halen.
Het mobiliteitsbudget is dan een handige manier om iemand rechtstreeks meer nettoloon uit te keren zonder dat de kost voor de werkgever stijgt.”
Ook de sociale secretariaten kijken met grote ogen naar de opwaartse trend. De eerste jaren was onbekend nog onbemind. Maar nu ze eind januari de afrekeningen voor het jaar 2023 afrondden, vielen ze bij de loonadministraties toch van hun stoel.
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert voor SD Worx : “Op basis van de voorlopige cijfers zien we in één jaar tijd een verdubbeling van het aantal werknemers dat op een mobiliteitsbudget overschakelt.
In Vlaanderen biedt intussen één op de honderd werkgevers dit loonvoordeel aan haar medewerkers aan, in Brussel zelfs al één op de dertig. We verwachten dat dit fors zal blijven toenemen.”
Terug naar “Infoforum voor treinbestuurders”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast