Hoi, ik werk als treinbegeleider en amuseer me nagenoeg elke dag. De reden hiervoor is niet ver te zoeken. Treinen vind ik een prachtig vervoersmiddel. Ik ben graag onderweg enz.
Ik zou graag de job van tbg nog enkele jaren blijven doen, maar uiteindelijk zou ik graag voor bestuurder gaan.
Weet iemand wanneer ik best aan de aanwervingsproeven zou meedoen? Ik dacht mee te doen en indien ik slaag, de aanwerving te weigeren en me op een wachtlijst te laten zetten.
Vanwege mijn interesse in reizigers zou ik graag zo kort mogelijk op goederen zitten.
Groetjes
Aanwervingen
- CargoDude
- 1ste schrijver
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 17 jun 2005, 14:54
- werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
- Lidnummer: 6
- Ontvangen Leuks: 4 keer
- Contacteer:
CN schreef:Vanwege mijn interesse in reizigers zou ik graag zo kort mogelijk op goederen zitten.
Bestuurders worden tegenwoordig aangeworven ofwel de reizigers ofwel voor de goederen. (zie elders op dit forum)
You dont need eyes to see, you need vision

- Jean Weets
- Site Admin
- Berichten: 8830
- Lid geworden op: 19 mar 2005, 18:28
- werkzetel: FLV (LEUVEN)
- Lidnummer: 1
- Gegeven Leuks: 113 keer
- Ontvangen Leuks: 112 keer
- Contacteer:
Als je dan aangeworven wordt voor goederen en je kan vandaag niet meer muteren naar reizigers, is dan de enige optie je aanwerving te weigeren? De NMBS kiest voor jou een depot op basis van o.a. waar ze volk nodig hebben ( op FNND ), afstand woon-werk, etc. Toch ken ik bestuurders die na 2 jaar al op reizigers kwamen, soms aangenomen onmiddelijk in reizigers. Anderen hebben dan weer 15 jaar moeten wachten. Ik zou wss naar FNND vliegen, maar eerlijk gezegd, als het voor heel mijn loopbaan is, dan weiger ik de aanwerving. Kwestie van smaak. Sommigen doen niet liever dan goederen. Ik niet (anders had ik ook geen tbg geweest ). Ik dacht nochtans dat dit niet volledig zeker was, dat je niet naar reizigers kan achteraf.
- Somchai
- Grote schrijver
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 15 dec 2005, 17:40
- werkzetel: FR (BRUGGE)
- Lidnummer: 241
In de toekomst zal dat idd moeilijker gaan Janjef,daar de opleidingen doelgericht zullen gegeven worden,'t is te zeggen,alles dat puur het goederenvervoer betreft,zal niet meer in het kennispakket zitten van een bestuurder reizigers,en viceversa. 

Als je alles doet wat je gevraagd wordt,dan ben je een slaaf,doe je meer dan dat je gevraagd wordt,dan ben je een vrij man.
Enfin, als er van goederen niet meer naar reizigers kan gemuteerd worden, moeten ze voor reizigersop termijn ook gaan aanwerven. Vraag is of ze dan wel even gemakelijk bestuurders gaan blijven vinden. Zouden ze me naar goederen sturen in zo'n geval zou ik de job weigeren. Kunnen ze garanties geven dat je de doorstroming enkel moet afwachten, zoals nu, valt er nog te onderhandelen. Eender hoe, ik amuseer me als tbg, maar met zo'n machien rijden, lijkt me nog net iets machtiger.
- CargoDude
- 1ste schrijver
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 17 jun 2005, 14:54
- werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
- Lidnummer: 6
- Ontvangen Leuks: 4 keer
- Contacteer:
Jelle schreef:En Centraal? Waar worden die dan opgeleid?
Alle bestuurders reizigers worden opgeleid te Brussel-Zuid.
Er is daar momenteel een vlaamstalige klas bezig.
Zo lang de TB bij treinen blijft en het statuut niet wijzigt, kan iedere bestuurder door middel van een P39 mutatie vragen naar eender waar in Vlaanderen (goederen of reizigers!).
Als je in Antwerpen verwacht wordt is het voor de goederen. Hoewel er, van de klas die nu in Antwerpen bezig, is gevraagd zijn om reeds tijdens de opleiding over te stappen naar de reizigers (naar FMBZ)
You dont need eyes to see, you need vision

- speedy
- 1ste schrijver
- Berichten: 1858
- Lid geworden op: 15 jun 2005, 20:13
- werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)
- Lidnummer: 776
- Gegeven Leuks: 1 keer
- Ontvangen Leuks: 2 keer
watman schreef:heb eens gevraagd aan de tosci, er wordt dus een groep verwacht de 9de januari, het is voor antwerpen noord en het betreft 12 man, opleiding praktijk fnnd en opleiding theorie fhs en fgsp
Opleiding FGSP zal dan in werkelijkheid te Merelbeke doorgaan..
Heb daar ook opleiding gehad..was best wel aangenaam..
- watman
- 1ste schrijver
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 23:29
- werkzetel: FGSP (GENT SINT PIETERS)
- Gegeven Leuks: 8 keer
- Ontvangen Leuks: 11 keer
opleiding gaat door in de gebouwen in de meerstraat, den tct is naar daar verhuist, dus niet merelbeke.
wat fbmz betreft, ik heb het gisteren nog aangekaart bij de tosci, en idd het wordt dus simpelweg omzeilt dmv detacheringen, ik heb ook al reeds meer dan een jaar fbmz aangevraagd, zolang de tb's er niet tegen opkomen zal men maar verder doen, ik vind dit ook een reden tot staken maar kan dit helaas niet op mijn eentje doen
wat fbmz betreft, ik heb het gisteren nog aangekaart bij de tosci, en idd het wordt dus simpelweg omzeilt dmv detacheringen, ik heb ook al reeds meer dan een jaar fbmz aangevraagd, zolang de tb's er niet tegen opkomen zal men maar verder doen, ik vind dit ook een reden tot staken maar kan dit helaas niet op mijn eentje doen
- 2012
- Grote schrijver
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:32
- werkzetel: FGSP (GENT SINT PIETERS)
- Ontvangen Leuks: 1 keer
- Contacteer:
Alle overplaatsingen liggen al een tijdje stil he, velen zitten al min of meer op hun plaats via detacheringen, als die allemaal hun overplaatsing krijgen zal iedereen wel snel opschuiven op de wachtlijsten, en idd, er is geen verschil tussen bestuurders goederen en reizigers, ze zijn nog niet apart aangeworven momenteel, dus iedereen kan aanvragen, wat hij wil ... t'is altijd wel afwachten hoe lang het duurt voor je krijgt wat je vraagt wel is waar ... maar in veel depots komen er nog veel pensioneringen aan, dus schuiven gaat het nog veel doen in 2006 en komende jaren... iedereen die nu binnen is en binnen komt (op 9/1/2006) zal snel of relatief snel op zijn stekje geraken...
- CargoDude
- 1ste schrijver
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 17 jun 2005, 14:54
- werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)
- Lidnummer: 6
- Ontvangen Leuks: 4 keer
- Contacteer:
2012 schreef:... er is geen verschil tussen bestuurders goederen en reizigers, ze zijn nog niet apart aangeworven momenteel, dus iedereen kan aanvragen, wat hij wil ...
Er is wel een verschil: als je opleiding krijgt te FNND, zal je bvb. het vertrek van reizigerstreinen, de AVG, ... niet meer moeten kennen. Je zal ook niets meer leren ivm. stelletjes, remkraan FVEL5 ed.
Maar zolang we onder hetzelfde statuut werken kan iedereen een aanvraag tot overplaatsing indienen. Je krijgt dan bijkomende opleiding.
Wanneer men je vraag tot overplaatsing zal inwilligen, dat is een ander paar mouwen.
CD
ELAN-Monitor
You dont need eyes to see, you need vision

Terug naar “Infoforum voor treinbestuurders”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast