Aanwervingen

Info voor aanwerving, opleiding, enz ...
Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 26 mar 2017, 00:03

Steven schreef:die 2000 is het brutoloon zonder premies. Ik vermoed dat de pers hier gewoon weer een blunder heeft gemaakt.


toevallig dezelfde blunder dan als degene die HR-rail maakte tov parlementairen , waar ook beweerd werd dat beginnend TB 2K € netto kreeg :shock:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mattias
Super schijver
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 nov 2008, 19:48
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 200
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Mattias » 26 mar 2017, 16:06

Gisteren je droom.
Vandaag je nachtmerrie.. :roll:
Afbeelding
Geen door mij geposte uitspraken mogen openbaar gemaakt worden. Ieder is zelf verantwoordelijk voor de interpretatie en niemand is verplicht dezelfde mening te delen.

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 26 mar 2017, 22:49

Mattias schreef:Gisteren je droom.
Vandaag je nachtmerrie.. :roll:


Blijkbaar hebben er nog enkele insiders lezersreacties toegevoegd :





loodsertje • GENT

Sommigen gaan toch bleek rond de neus worden en angstdruppels zweten als ze gaan vernemen dat een treinbestuurder soms ook om 3u 's nachts moet beginnen, dat verlof moeilijk te krijgen is, dat er weekends moeten gewerkt worden






The fiddler on the roof

2000euro? Die had ik nog niet na 20jaar dienst. En ze vergeten te melden dat binnenkort de weekendvergoeding, productiviteitspremies, en alles wat de wedde wat aandikt naar beneden gaat. Laat u niet vangen. Het is niet al rozengeur en maneschijn. Het is niet voor niets dat velen het voor gezien houden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 07 apr 2017, 21:46

De vergrijzing ontspoort : helft 32.000 werknemers NMBS en Infrabel tegen 2025 met pensioen



klik hier voor lezersreacties



BRECHT HERMAN 7/04/17 - 05u29


Zeggen dat er een grijze golf op ons afkomt, is een understatement.

Liefst de helft van het huidige spoorpersoneel is binnen de 8 jaar met pensioen. De golf een tsunami noemen is dan weer te lief voor politiek en vakbonden, want een tsunami komt onverwacht.

"De vergrijzing niet, maar we hebben er nauwelijks wat tegen gedaan", zegt arbeidsmarktdeskundige Jan Denys. "Maar als we nu in gang schieten, zal er minder werkloosheid zijn en worden we rijker."




"Hallo, ik ben Elias en vandaag ben ik jullie treinbestuurder. Iedereen opstappen, alstublieft. We gaan vertrekken." De schattige kleuter probeert u op radio en tv op een ogenschijnlijk vrijblijvende manier warm te maken voor een job bij het spoor.

Maar de stationsklok staat op vijf voor twaalf. Over acht jaar, in 2025, zal maar liefst de helft van het 32.000-koppige personeelsbestand van de Belgische Spoorwegen met pensioen zijn.

Zelfs Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad, moet daarvan even slikken. "In geen enkele sector zijn de vijftigplussers zo oververtegenwoordigd. Enkel De Lijn, MIVB, TEC en bpost komen in de buurt.

Niet toevallig overheidsbedrijven waar in de jaren 70 en 80 veel volk werd aangeworven, gevolgd door besparingen en een aanwervingsstop in de jaren 90.
Bij de spoorwegen hebben ze zelfs niemand aangeworven tussen 1980 en 2005. In de industrie piekt de curve ook meer op oudere leeftijd dan in de dienstensector. In de retail en horeca valt het nog mee. Dat zijn relatief nieuwe sectoren waar veel jobstudenten werken."


"Door de vergrijzing riskeert de mobiliteit op de arbeidsmarkt nog verder te dalen, terwijl er nu al te veel mensen zijn die te lang dezelfde job uitoefenen," zegt Denys, die ook pleit voor een hervorming van het systeem van anciënniteit.
"Betaal werknemers op basis van hun competenties en productiviteit, niet omdat ze een jaar ouder worden", stelt hij voor. Het hele gesprek leest u in onze Pluszone. Proef nu 4 weken voor maar 1 euro.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 19 jul 2017, 20:37

Werfcampagne levert Belgische Spoorwegen al 1.323 nieuwe medewerkers op





19/07/17 om 12:05 - Bijgewerkt om 12:05

Bron: Belga

HR Rail, de juridische werkgever van de Belgische Spoorwegen, heeft het eerste halfjaar van 2017 al 1.323 nieuwe medewerkers aangeworven.



De Belgische spoorwegen liggen voor op schema voor wat de geplande aanwervingen voor het volledige jaar 2017 betreft.

De NMBS wil dit jaar 2.500 nieuwe personeelsleden aanwerven. Het spoorbedrijf blijft zo een van de grootste werkgevers van ons land.

Dat er al meer dan de helft van de vacatures zijn ingevuld, is volgens HR Rail te danken aan lokale acties (zoals Job Days), en aan een inkorting van de doorlooptijd van het rekruteringsproces.

Concreet gaat het om 820 nieuwe medewerkers bij NMBS, 473 bij Infrabel en 30 bij HR Rail.

De spoorwegmaatschappij is nog op zoek naar zowel brede als gespecialiseerde profielen. Voor het vinden van treinbestuurders, treinbegeleiders, technici en ingenieurs worden extra inspanningen gedaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 18 nov 2017, 21:25

Pensioengolf zorgt voor berg vacatures bij spoorwegen



17-11-17, 16.32u - Redactie - Bron: Belga

De helft van alle werknemers van NMBS en Infrabel is tegen het jaar 2025 op pensioen. Daarom zoeken de vervoersbedrijven continu nieuwe werknemers. Vooral treinbestuurders en -begeleiders blijken een zeldzaam ras.

De NMBS en Infrabel worstelen met een omgekeerde leeftijdspiramide, met veel spoormannen en -vrouwen die de komende jaren met pensioen gaan.
Die worden niet allemaal vervangen, maar toch moeten de spoorwegen jaarlijks op zoek naar duizenden vervangers zodat onze treinen kunnen blijven rijden.



Dit jaar alleen al ging de NMBS op zoek naar 1.550 nieuwe mensen, waarvan er al 1.250 zijn aangeworven. De spoorwegmaatschappij is dus nog zoek naar driehonderd werknemers.
Het probleem is dat heel wat van die functies knelpuntberoepen zijn, met name technici maar ook treinbestuurders en treinbegeleiders. Vooral in Vlaanderen stuit de NMBS op een krappe arbeidsmarkt.
"Alle bedrijven vissen er in dezelfde vijver. Maar uiteindelijk vinden we ze wel", aldus HR Rail-woordvoerster Kim Buggenhout.

Voor dit jaar zoekt de NMBS nog een honderdtal treinbestuurders en zo'n tachtig treinbegeleiders, overwegend Nederlandstalig (95 Nederlandstalige treinbestuurders en 70 Nederlandstalige treinbegeleiders).
In 2018 zoekt de NMBS nog zowat driehonderd bestuurders en 150 treinbegeleiders.


Daarom organiseert de NMBS vrijdag in Brussel-Zuid en zaterdag in Antwerpen-Centraal voor kandidaat-treinbestuurders en -treinbegeleiders een eerste 'Job Experience Day'.
Op een trein kunnen kandidaten voor het eerst proeven van de job. Ze horen er van echte treinbegeleiders hoe hun job er uitziet, maken de vertrekprocedure mee of kunnen een aankondiging doen in de trein.

Kandidaat-bestuurders maken kennis met een locomotief en kunnen in een treinsimulator een ritje maken.

De grote flexibiliteit bij het spoor is één van de redenen dat treinbestuurders en -begeleiders niet voor het rapen liggen. "Het is geen nine-to-fivejob. Ze werken vaak heel vroeg of heel laat en ook in het weekend", klinkt het bij HR Rail.

Omgekeerd is de verloning niet min : het basisloon van een startende treinbestuurder bedraagt netto 1.700 euro, voor een startende begeleider is dat 1.590 euro netto. Maar door de premies voor hun onregelmatige uurroosters loopt dit vlug sterk op.
In het geval bijvoorbeeld van twee zaterdagen en twee zondagen en 40 nachturen per maand stijgt dat startersloon naar 1.900 à 2.400 euro netto. Dat is voor treinbegeleiders inclusief hun tweetaligheidstoelage. Bovendien krijgen ze een statutair contract.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dush
Super schijver
Berichten: 754
Lid geworden op: 30 jul 2005, 20:49
werkzetel: FGSP (GENT SINT PIETERS)
Lidnummer: 33
Gegeven Leuks: 3 keer
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: Aanwervingen

Berichtdoor dush » 19 nov 2017, 08:06

Voor zulke nettolonen te krijgen heb ik eerst 20 jaar anciënniteit moeten opbouwen...
Hallo iedereen!

Gebruikersavatar
themandimi
Super schijver
Berichten: 641
Lid geworden op: 28 okt 2008, 22:41
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 173
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Re: Aanwervingen

Berichtdoor themandimi » 19 nov 2017, 11:58

ik haal dat nu pas met 9jaar ancienniteit en kennis SNCF net... :-/

Gebruikersavatar
HMV
Schrijver
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 jun 2012, 21:01
werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)

Re: Aanwervingen

Berichtdoor HMV » 19 nov 2017, 16:07

Het nettoloon hangt af van het aantal personen ten laste. Of hoe ze dat simuleren. Bepaalde vervoerders durven zwaaien met hogere nettolonen tot je op het einde van het jaar belastingen moet bij betalen. Daarom vind ik het correcter als je brutolonen vergelijkt.
Ter vergelijking hoe misleidend een nettoloon is. Met 34 jaar rollende dienst, een goede driejaarlijkse en enkele buitenlandse netten (een K1 van meer dan 3), en een paar uitslapen, had ik gemiddeld € 4.500 netto. Maar ik had mijn vrouw en 4 kinderen ten laste. En op het einde van het jaar kreeg ik nog terug van de belastingen. Een collega die evenveel kende maar alleenstaand was zal netto veel minder gekregen hebben.

RonnyKo
Schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 mar 2012, 19:45
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 1397

Re: Aanwervingen

Berichtdoor RonnyKo » 20 nov 2017, 11:53

Klopt ook niet 100%. Netto of bruto per maand ? Je kunt enkel maar vergelijken met hetgeen je op het eind van het jaar moet aangeven aan de belastingen (bruto). Bij ons brutoloon per maand wordt er geen rekening gehouden met het aantal gewerkte nacht en weekenduren ed.
Mocht je uw brutoloon per maand zeggen zou dit toch ook misleidend zijn? Vandaar per jaar

Gebruikersavatar
HMV
Schrijver
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 jun 2012, 21:01
werkzetel: FNND (ANTWERPEN NOORD)

Re: Aanwervingen

Berichtdoor HMV » 20 nov 2017, 13:37

RonnyKo schreef:Klopt ook niet 100%. Netto of bruto per maand? Je kunt enkel maar vergelijken met hetgeen je op het eind van het jaar moet aangeven aan de belastingen (bruto). Bij ons brutoloon per maand wordt er geen rekening gehouden met het aantal gewerkte nacht en weekenduren ed.
Mocht je uw brutoloon per maand zeggen zou dit toch ook misleidend zijn? Vandaar per jaar

OK, eigenlijk zou men moeten zeggen dat je naast het brutoloon nog gemiddeld zoveel euro bijverdiend aan extra's (premie, nachturen en weekenduren...), en de uitslaapvergoeding is dan weer niet belastbaar (komt niet bij het bedrag dat je op het eind van het jaar moet aangeven aan de belastingen (bruto).
Ik denk dat de NMBS maandelijks een (redelijk) correct bedrag afhoudt aan belastingen, maar inderdaad, of je op het eind van het jaar belastingen terug krijgt heeft ook te maken hebben met andere posten die je kan inbrengen.
Het is soms moeilijk te vergelijken. Bij de NMBS kregen we een uur bedrag voor de uitslaapvergoeding, bij andere vervoerders kan het een vast bedrag per uitslaap zijn. En vanaf wanneer tellen de nachturen, krijg je een wagen en wat is die waard voor jou, ....?

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 21 apr 2018, 18:02

Afbeelding

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 10 feb 2019, 00:41

Afbeelding

Gebruikersavatar
Loco189
1ste schrijver
Berichten: 17960
Lid geworden op: 02 jul 2006, 13:49
Gegeven Leuks: 38 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Re: Aanwervingen

Berichtdoor Loco189 » 06 apr 2019, 22:26

Afbeelding


Terug naar “Infoforum voor treinbestuurders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten